Rainy Season has started! - Reisverslag uit Ejisu, Ghana van Sander Bijlsma - WaarBenJij.nu Rainy Season has started! - Reisverslag uit Ejisu, Ghana van Sander Bijlsma - WaarBenJij.nu

Rainy Season has started!

Door: Sander Bijlsma

Blijf op de hoogte en volg Sander

04 Juni 2015 | Ghana, Ejisu

Goedemorgen lieve mensen! First off all, ik weet niet hoe groot het was in het nieuws in Nederland (mega explosie in Accra, slecht weer, overstromingen) maar bij ons gaat alles goed. Er is inderdaad erg veel regen de afgelopen dagen. Elke dag, vanaf een uur of drie tot diep in de nacht regent het hier hevig.

Dinsdag waren we naar een off-grid energy project van KITA, en off-grid is hier ook echt off-grid. Het gaat hier om projecten om communities welke meer dan 10km van de main roads af liggen en geen kans hebben op aansluiting op het centrale stroomnet de komende 10-20 jaar. Een lange reis maar zeker de moeite waard om hier heen te gaan, erg bijzonder om een nog bijna intacte traditionele community te zien. De ceremonie neemt veel tijd in beslag, iedereen moet elkaar twee keer groeten waarna iedereen zich voor stelt. Met behulp van een tolk konden we (wij van KITA en een vertegenwoordiger van de USADF) goed communiceren met de lokale bevolking. Daarna zijn we naar de projectsite gegaan waar een plant wordt gebouwd voor het processen van palmolie, wat hier een belangrijke bron van inkomsten is. Na een anderhalf uur was het alweer tijd om terug te gaan naar Domeabra, een reis van 3,5 uur! Net toen we Kumasi weer in reden begon het heftig te regenen, wegen waren bijna onbegaanbaar op bepaalde punten, helemaal omdat het landschap hier behoorlijk heuvelachtig is! Gelukkig kwamen we veilig thuis! De rest van de dagen waren niet bijzonder deze week, veel met mijn research project bezig en zorgen dat we voor de storm losbarst elke middag op tijd thuis zijn!
Maar om deze blog nu al te beeindigen zou zonde zijn! Vorige week woensdag kwam Moniek, een vrijwilligster uit Nederland aan in Kumasi. Ze woont bij dezelfde familie als ik bij woon! Best wel fijn eigenlijk omdat al mijn broers en zussen terug zijn gegaan naar school deze week en de komende twee maanden niet terug komen! Donderdag zijn we samen met Kenzy, mijn oudste broer, de hele dag door Kumasi gereisd om wat sightseeing te doen en wat spullen te kopen op de markt. Voor mij is de markt, welke echt mega druk is, al weer een gewoonte geworden om door heen te reizen, maar voor iemand die dit nog nooit heeft meegemaakt is het erg bijzonder!
De vrijdag er na maar weer gewoon naar KITA gegaan want het was thuis erg druk! Veel familie over de vloer, want zaterdag was de begrafenis van een familielid. Wat een belevenis was dat. Het begint al erg vroeg, 6 uur ’s ochtends. De kist van de overledene staat in een tent in de tuin van ‘t ‘Family-house’, het huis waar het grootste deel van de familie nog woont, hier was ik al vaker geweest dus ik kende al redelijk wat mensen hier. Het begint rustig maar op een gegeven moment wordt de muziek erg luid, wordt er veel gedronken, soms een beetje gevochten, veel gehuild, enz., enz. Rond het middaguur is het even rust, bijna iedereen ging naar ons huis toe om even te rusten en wat te eten en te drinken. Rond 1 uur was het weer tijd om te gaan, want de kist moest de grond in, wat een totale chaos! Veel vrienden van de overledene wilden wat anders als de familie dus dat leverde nogal wat ruzietjes op! De auto waarmee de kist werd vervoerd moest door 20 man beveiligd worden! Eenmaal bij de begraafplaats, lees: een gat in de bush-bush net buiten het dorp, ging de kist ten gronde, wat persoonlijke spullen er boven op en toen moest het gat toch echt dicht. Als enige blanke blanke ben je toch wel bijzonder bij zo’n aangelegenheid dus ik moest ook maar helpen, daar sta je dan.. met je schep... iemand te begraven... Erg bijzonder! Daarna moesten we even bijkomen dus zijn we een rondje door het dorp gaan lopen en ergens bij een spot een biertje gaan drinken. De rest van de middag is wat minder bijzonder. Er staat een tent waar de familie zit en er staat een tafel waar mensen donaties kunnen geven aan de familie. In de avond en dag er na maar rustig aan gedaan want dit was wel erg vermoeiend!

Zo, zijn jullie weer op de hoogte van alle gebeurtenissen hier! Morgen staat er een reis naar Cape Coast op de planning, hopelijk wordt het weer iets beter!

Sander

Momenteel derde jaars student Food Design & Innovation aan de HAS in Den Bosch. Als afstudeerspecialisatie doe ik Creative Food Marketing. Na mijn vorige stage bij boerencoöperatie Oregional, ga ik vanaf april bezig met mijn stage in het buitenland, en wel in Ghana! Hier ga ik me bezig houden met het onderzoeken van de markt naar biologische producten en het opzetten van een lokale markt voor deze producten. Een enorm vette uitdaging waar ik met bijna 4 maanden vol voor in ga zetten!

Actief sinds 20 Maart 2015