Nieuw verslag! - Reisverslag uit Ejisu, Ghana van Sander Bijlsma - WaarBenJij.nu Nieuw verslag! - Reisverslag uit Ejisu, Ghana van Sander Bijlsma - WaarBenJij.nu

Nieuw verslag!

Door: Sander Bijlsma

Blijf op de hoogte en volg Sander

25 Mei 2015 | Ghana, Ejisu

Gelukkig werkt mijn nieuwe laptop perfect, maar de afgelopen weken waren rustig, vandaar wat meer tijd tussen verhalen in deze keer. Toevallig weer trouwens, mama heeft ook een nieuwe laptop gekocht in Nederland, blijkt precies dezelfde te zijn! Zaterdag was ik van plan om de stad in te gaan om onderzoek te doen naar de marktprijzen, dit omdat ik vrijdag niet helemaal fit was en dus thuis was gebleven. Tijdens het kleren wassen, jaja dit gebeurt allemaal met de hand, kreeg ik te horen dat vandaag eindelijk de dag was dat we de documentaire over KITA gingen filmen, change of plans dus! De documentaire gaat over biologische landbouw in Ghana met KITA als voorbeeld hiervoor, het is dus echt educatief bedoeld. Ik zelf werd geinterviewd over mijn research hier en hoe het komt dat we dit bij KITA doen. Gelukkig ging het deze keer allemaal wel snel en waren we in het begin van de middag al klaar, lekker de middag vrij dus. Thuis de rest van m’n was gedaan en even naar de markt geweest om boodschappen te doen, ik had namelijk beloofd om te gaan koken voor de familie! Gelukkig kennen ze hier veel groentes dus het maken van stamppot met een Ghanese twist was niet erg moeilijk. Het smaakte gelukkig erg goed voor iedereen alleen waren we een beetje té enthousiast geweest met de pepers waardoor het erg pittig was, lesje geleerd voor de volgende keer dus. De zondag er op lekker uitgeslapen en voetbal gekeken op het lokale voetbalveld totdat het te erg begon te regenen. De rest van de week verliep erg normaal. We zijn eindelijk begonnen met fieldresearch, we interviewen allerlei huishoudens, restaurants, food vendors en hotels in de buurt om een beter inzicht te krijgen voor het marketingplan van KITA. Ook heb ik twee dagen doorgebracht op de Universiteit van Kumasi, wat behoorlijk dicht bij huis is. Er zijn de laatste tijd veel power blackouts en op de Universiteit is er bijna altijd wel stroom, waardoor we toch verder kunnen met onze opdrachten.
In het weekend waren we van plan om naar Lake Bosumtwi te reizen, wat niet erg ver van Domeabra af ligt, maar helaas heeft Jakob malaria opgelopen waardoor dit niet door ging. Maandag en dinsdag waren niet erg bijzonder, de evaluatie gedaan van het marktonderzoek onder andere en verwerken van alle data in SPSS. Ook nog even met Jakob bij het ziekenhuis in het naastgelegen dorp geweest, nu weet ik zeker dat ik niet ziek wil worden hier! Woensdag heb ik de hele dag doorgebrach op de markt in Kumasi met Kenzy. Ik moest wat nieuwe shirt hebben en we zijn bij mijn Ghanese mama op de markt geweest. Ze heeft een eigen bedrijfje en verkoopt zelfgemaakte fufu op verschillende plaatsen op de markt. Erg leuk om te zien hoe ze dit midden op zo’n grote markt allemaal voor elkaar kunnen krijgen! Natuurlijk als lunch fufu gegeten, echt heerlijk! De rest van de dag met wat vrienden van Kenzy rondgehangen op de markt en in de avond rustig aan gedaan.
Donderdag was een bijzondere dag, ik moest namelijk naar mijn eerste Ghanese begrafenis! Een oom van de familie was overleden (VERMOORD!). Wie hem precies heeft vermoord is alleen nog niet duidelijk. In de ochtend eerst mijn telefoon nog weggebracht en ergens verse zuivel weten te scoren! Dit is waarschijnlijk één van de weinige dingen die ik echt mis hier, verse zuivelproducten. Ik ging samen met Kenzy naar de begrafenis en hij kon me goed uitleggen hoe het allemaal in z’n werk gaat. Het bleek niet om de echte begrafenis te gaan, maar de ‘one-week celebration’. Iedereen heeft een zwart shirt aan en zit in een soort partytenten om de kist heen. Bij aankomst groet je degene die op de eerste rij zitten van de eerste twee tenten, dit zijn de naaste familieleden van de overledene, hier zat dus ook mijn mama. Hierna neem je plaats en ga je rustig zitten, of dansen. Er wordt namelijk de hele middag keiharde muziek gedraaid en er speelt een brassband. Ondertussen werd er nog even gevochten tussen een paar ooms, want de ene had de schoenen van de ander gestolen. Daarna ging het feest verder op straat waar de brassband nog een paar uurtjes doorspeelde. Echt een bijzondere ervaring dus waar ik eerst best tegen op keek maar achteraf voor geen goud had willen missen! Zoiets zal ik waarschijnlijk niet snel meer meemaken!
Vrijdag was het weer tijd voor de gym en een ochtendje werken bij KITA want in de middag gingen we eindelijk naar Lake Bosumtwi met het openbaar vervoer. De reis naar het meer duurt ongeveer twee uurtjes, heeft 5 overstappen en kost ongeveer 8 GHC (2€). Het hotel waar we sliepen was echt geweldig, allemaal kleine huisjes met eigen badkamer! Kosten: 65 GHC per nacht, spotgoedkoop dus! Zaterdagochtend was het gelukkig lekker weer dus konden we lekker zwemmen en chillen bij het meer! Absoluut hoogtepunt, Gin-Tonics voor 7GHC! Rond een uur of drie begon het weer wat slechter te worden en zijn we dus maar naar het restaurant van het hotel gegaan, waar ze heerlijk eten hadden! In de avond lekker lui gedaan in het restaurant want het hield maar niet op met regenen. Op zondag dus weer vroeg opgestaan en nog even gehangen bij het meer voordat we terug gingen. We gaan zeker terug naar ’t Lake Point Hotel!
Bij terugkomst stond er zoals gebruikelijk lekker fufu voor ons klaar, super! In de avond het dorp ingegaan met Fosu. Hier kwam ik George van KITA tegen en we zijn samen nog wat wezen snacken bij de BBQ-man. Het eten hier op straat bevalt me erg goed, ik ben nog geen enkele keer ergens ziek van geworden en het meeste eten smaakt echt heerlijk! In bijna elk dorp staat wel iemand met een houtskool barbeque waar ze worsten en spiesjes verkopen, welke allemaal, net als al het andere eten, spotgoedkoop en lekker zijn!
Vandaag waren we eigenlijk vrij maar we zijn toch maar naar KITA gegaan om aan onze projecten te werken, goede instelling al zeg ik ’t zelf! Coming up this week: werken, werken, werken, nieuwe vrijwilligster verwelkomen in Domeabra, touren door Kumasi en in het weekend weer lekker op reis!
Take care!

Sander

• 26 Mei 2015 - 19:24

Pap, Mam & Marije:

Hoi Sander,
    je maakt wat mee in zo'n land. Een begrafenis is in Ghana dus heel iets anders dan in Nederland. Goed te lezen dat het met de stage opdracht goed gaat, want dat was toch het doel van de reis.
    Veel plezier met alle "niet stage" zaken, zoals de tripjes in de omgeving, filmopnames etc.
    Groetjes en dikke kus van pap, mam en Marije.