First week / Ik word een filmster! - Reisverslag uit Ejisu, Ghana van Sander Bijlsma - WaarBenJij.nu First week / Ik word een filmster! - Reisverslag uit Ejisu, Ghana van Sander Bijlsma - WaarBenJij.nu

First week / Ik word een filmster!

Door: Sander Bijlsma

Blijf op de hoogte en volg Sander

25 April 2015 | Ghana, Ejisu

Zo, de eerste echte werkweek zit er weer (bijna) op! Afgelopen zondag heb ik mijn eerste echte Ghanese zondag gehad, althans.. zoals mijn familie het hier doet. We stonden op tijd op om zoals gebruikelijk het huis schoon te maken, wassen, ontbijt koken, noem ’t maar op. Daarna moest ik er toch echt aan geloven, ja ja, Sander ging mee naar de kerk. Zoals altijd doet iedereen het hier lekker rustig aan, dus iedereen ging apart van elkaar er heen. Ik ging mee met de oudste zus Vera (ze werkt op de HR-afdeling van het ziekenhuis in Accra) naar de Bethel Methodist Church, de laatste keer dat ik naar een kerkdienst ben geweest kon ik me niet eens meer herinneren. Maar gelukkig was het een leuke en vooral goede ervaring. De dienst duurde niet heel erg lang en zoals je misschien al verwacht wordt er hier vooral gezongen, gedansen en gelachen. Omdat Vera al lang niet meer in hier was geweest aangezien ze in Accra woont, werd ik op sleeptouw genomen om alle Uncles, Aunties, Brothers and Sisters te onmoeten, dit is natuurlijk niet allemaal familie, maar vrienden (en vooral die van de kerk) zijn bijna gelijk aan je familie hier. Erg veel mensen leren kennen dus en ik was een echte touristische trekpleister. Tijdens de dienst werd de bezoekers welke voor het eerst in deze kerk kwamen gevraagd om op te staan. Nou, daar sta je dan, als enige Broni.. Beetje ongemakkelijk maar de mensen waarderen het echt dat je langs komt. Na de dienst ben ik denk ik door 5 oudere aunties gevraagd of ik heel misschien met hun dochter wil trouwen, wantja.. Broni-babies he..
De rest van de zondag was meer mijn pakkie-an. Lekker koken, relaxen, nog meer koken, eten en relaxen. Voor ons zelf hadden we Fufu gemaakt, classic! Echt lekker met pittige soep met vis en rundvlees. Wel erg wennen aan de structuur, het lijkt net op aardappelpuree uit de blender met wat maizena er doorheen. Het vult dan ook als een malle! Daarna ben ik samen met Addo, de jongste zoon, lekker series gaan kijken, waarna het alweer tijden was om te slapen.
Maandag was de eerste échte dag op KITA. We hadden een staff-meeting met Samuel (directeur van KITA), George (mijn supervisor, en nee, niet die van de bus) en Joe (supervisor/leraar en tevens directeur van de buren van KITA, Kumah Farms). We hebben alle neuzen in dezelfde richting gezet en binnen anderhalve maand moet de markt er staan want dan komen alle groentes de grond uit. De markt komt aan de weg te staan en de eerste borden, welke al klaar waren hebben we hier dan ook al neergezet en een bord op het drukke hoofdkruispunt in Oduom, men neme de afslag bij Oduom, reist door langs Anwomaso voordat men eindbestemming Domeabra bereikt!
Mijn belangrijkste deel van het onderzoek zal zijn het onderzoeken van de markt en het opzetten van een distributiesysteem naar de consumenten in en rondom Domeabra. Beschouw dit als een boodschappendienst van KITA! Daarnaast een deel gewone marketing/awareness-creatie en wat er allemaal maar bij kan komen, erg veel maar bere interessant en genoeg om te doen dus!
Helaas was er maandag de hele dag een power-blackout zodat we niet echt veel hebben kunnen doen aan ons research. Samen met Carolina en Jakob, onze projecten overlappen allemaal, zijn we dus maar met onze vrije tijdsprojecten begonnen. Allereerst onze mini-farm, waar we ook gaan proberen nieuwe (Hollandse/Duitse) groenten te verbouwen en onze nieuwe relax-area in het bos achter de velden. Hier loopt een klein riviertje en groeien bamboe-bomen, we gaan dit deel wat netter maken en een paar bankjes van bamboe knutselen zodat hier lekker koel gechilld kan worden!
Op dinsdag hadden we hetzelfde probleem als maandag, een power black-out.. Gelukkig voor ons had de directeur Samuel een gastank geregeld voor de generator zodat wij toch een middag stroom hadden. ’s Avonds wel de slechtste nacht tot nu toe gehad, er was een of andere kerkdienst buiten, lees overal in het dorp, aan de gang en dit duurde tot een uur of 12 met een hoop onverstaanbaar geschreeuw.. De volgende dag dus maar wat langer blijven liggen! Woensdag was er gelukkig de hele dag stroom zodat we lekker veel aan ons project hebben kunnen werken. Op het einde van de middag hebben we nog aan onze mini-farm gewerkt totdat er heel slecht weer aan kwam. Al wachtend op het betere weer op kantoor gewacht en gechilled en uiteindelijk naar huis gegaan. Na het lekkere eten ben ik samen met Menno (Ook een Nederlandse student die bij KITA stage loopt) en Addo (mijn jongste broertje) het dorp in gegaan om Real Madrid – Atletico Madrid te kijken. Echt een leuke ervaring, voetbal kijken zonder bier, drank of wat dan ook in een zaal met stoeltjes en 2 gewone tv’s. De wedstrijd was zoals jullie misschien hebben gezien helemaal niks aan, maar de hele atmosfeer was wel te gek in Domeabra.
Donderdag begon de dag alweer vroeg. Samen met Jakob en Menno zijn we naar de KNUST te gegaan, hier is een vriend van Menno personal trainer in een gym, eigenlijk een mini gymzaal met wat apparaten. Was erg leuk en een goed begin van een hele bijzondere dag. Menno was namelijk gevraagd om mee te spelen in een Ghanese actiefilm, niet vanwege zijn uitzonderlijke acteertalenten, maar door het feit dat hij blank is. Ik als goede medelander ging mee als support/manager/wanhopige acteur hopende op een kleine rol. Na lang zoeken en verdwalen in Kumasi kwamen we eindelijk bij de locatie aan. Er werd volop gefilmd maar pas na een paar uur wachten, slapen en een nieuwe locatie was het tijd voor Menno z’n rol als opperbevelhebber van een netwerk van Nigeriaanse mensenhandelaren, iets wat hij perfect deed. Na wat rondvragen bleek er ook een rolletje voor mij te zijn gereserveerd, oftewel gecreeerd. Ik speel rol als ingehuurde streetfighter van de Nigeriaanse bende, waar volgens mij de zeer toepasselijke naam Boko Haram voor wordt gebruikt in de film. Dus, Sander, aka The Mountain als vechtersbaas van een terroristische organisatie! Onze scenes waren kort maar daarna begon eigenlijk de fun pas echt, wantja.. ineens ben je een movie-star. Iedereen wilde met ons op de foto, allemaal zoveel mogelijk gekke poses! Hierna zijn we met de director mee naar huis gegaan om even een hapje te eten. Na wat bespreken over de volgende filmdag zijn we weer naar huis gegaan, de dag was al weer lang genoeg!
Vrijdagochtend was weer een vroege dag, om 7 uur waren we alweer aanwezig op de set. Na wachten, wachten, beloftes, wachten, nog meer beloftes, wat eten, tijd doorbrengen in een bar, overleg, wachten, beloftes en nog meer wachten was onze 12 uur durende dag weer voorbij, niks gedaan vandaag... Omdat de grote ster van de film niet op kwam dagen werd er besloten om een deel van een andere film te gaan schieten en om ons tevreden te houden werd ons beloofd dat onze scenes vandaag wel zouden plaats vinden. Helaas kregen we pas om een uur of 7 ’s avonds te horen dat het allemaal niet meer door ging, een echte verspilde dag dus qua werkzaamheden. Maar net als de dag er voor wel veel lol gehad met iedereen.
Vandaag was ik weer aanwezig bij KITA om een te helpen bij het maken van een documentaire over biologische landbouw. Ik wacht hier nu ook al een paar uur, maar nog steeds niks vernomen van enige activiteit! That’s Ghana aswell... Nu dus maar lekker aan de slag met m’n stage en lekker genieten van het weekend. Have a nice day en doe de groeten aan de koning van de week!

• 25 April 2015 - 13:34

Yvonne:

Hey Sander, weer een prachtig verslag, je beleeft daar van alles! Succes met je stage en filmcarriere! Greetings from your real auntie and grandma xxx

• 25 April 2015 - 13:49

Piet Wetting:

Hallo Sander ik heb je artikel gelezen en komt me bekend voor,is typisch Afrika veel verloren uren afspraken die niet na worden gekomen mensen die te laat komen maar daar moet je maar aan wennen.Het is goed om te zien dat wij hier alles snel vlug willen doen en niet denken als het vandaag niet klaar is dan morgen maar.Neem het tempo maar overen geniet van de preiode die je daar bent .Groetjes vanuit een nat en koud Makkum en sukses verder Piet

• 25 April 2015 - 16:01

Anky & Jan:

Hoi Sander, het is maar goed dat geduld een van jouw beste eigenschappen is (!!) en anders leer je dit wel in Ghana. Wat een prachtige verhalen, deels had je dit al gedeeld via skype. Dat is toch een prima uitvinding voor ouders die graag willen weten hoe het met hun kinderen gaat!
    Goed te lezen dat je het naar de zin hebt met alle activiteiten, naast je stage. Veel succes met alles. Kus van pap, mam en Marije.