The Beginning! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sander Bijlsma - WaarBenJij.nu The Beginning! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sander Bijlsma - WaarBenJij.nu

The Beginning!

Door: Sander Bijlsma

Blijf op de hoogte en volg Sander

15 April 2015 | Ghana, Accra

Akwaaba! Na lang wachten en het afronden van de binnenlandse stage was het maandag dan eindelijk zo ver, op weg naar Accra! Ik zal voor het gemak maar bij het begin beginnen;
Zondag, mijn laatste dag begon met lekker uitbrakken na een goed avondje stappen met Gilberto, Jasper en Nienke. Daarna de hele middag in de stad geweest met Bo en Jasper en lekker gechilled waarna in 's avonds naar Amsterdam vertrok. Ik sliep samen met pap, mam en Marije in een hotel en de volgende dag waren we dus ook al mooi op tijd op Schiphol.
Tot nu toe weinig spektakel dus! Al snel kwam dit wel, de vlucht naar Londen zou eigenlijk om 10:20 vertrekken maar na heel lang wachten door een defect iets aan de vleugel(tot 13:45) besloot Brittish Airways toch om de vlucht door te laten gaan, iets wat voor mij geen zin had waardoor ik besloot de vlucht om te laten boeken naar de directe KLM vlucht naar Accra. Uiteindelijk een goede call, anders had B-A me via Johannesburg (Zuid-Afrika!) naar Accra laten gaan, even iets van 17 uur extra in een vliegtuig, joepie! Maar gevolg van deze keuze was wel dat mijn bagage niet tegelijk met me mee vloog, gelukkig had ik een beetje extra kleding mee voor de eerste dag, dus dit zou geen problemen moeten opleveren. Nou, dit deed het dus wel! Ik zit wegens allerlei fouten van onder andere mezelf, B-A en KLM al drie dagen zonder schone kleren, maar niet getreurd, vanavond komt de bagage wel aan.

Nou klinkt dit nog niet zo heel positief maar, ik kan jullie vertellen, voor de rest is het hier echt top! De pick-up vanuit Accra was goed , alleen jammer dat Jakob en Caroline (ze komen uit Duitsland maar gaan ook naar KITA toe via Ontmoet Afrika) en Victoria (de gastvrouw de eerste dagen) even moesten wachten. We slapen hier in de compound van de familie van Victoria, als we geluk hebben is er stroom en dus airco, maar het grootste deel van de tijd is die er niet.

De eerste dag zijn we gelijk in de ochtend op pad gegaan, wij waren er laat uit (lees half 8), want het dagelijkse leven begint hier tussen 5 en 6 in de ochtend. Na het pinnen en geld wisselen hebben we de tro-tro, een soort gedeeld bus/taxi welke erg druk, chaotisch en goedkoop is (10x zo goedkoop als een taxi, genomen en diverse markten bezocht, dus gelijk het dagelijkse leven in gesprongen. Echt heel leuk om te zien hoe het hier aan toe gaat. Ghana is tot nu toe echt een topland, de mensen zijn echt vriendelijk en het regelmatig 'Broni' naar je hoofd geslingerd te krijgen (wat blanke/witte o.i.d. betekent) voel ik me echt veilig hier.
Terug naar het dagverslag, na de markten zijn we naar het strand gegaan. Hier hebben we lekker geluncht (gefrituurde casave met kip en groentes) en konden we nog even zwemmen. Daarna hebben we lekker gechilled op het strand waarna we naar huis zijn gegaan, in de avond aten we heerlijke rijst met een beetje kip. In de avond natuurlijk weer naar het vliegveld gegaan met Victoria, maar helaas was mijn bagage er niet, waarna we met de taxi (welke hier dus erg duur zijn) terug gegaan naar huis. Onderweg nog een aanrijding gehad, onze taxi werd volop van achteren geraakt door een tro-tro waarvan de bestuurder in slaap was gevallen. Gelukkig viel de schade mee en konden we verder nadat ze ons 50 cedi (4 cedi = 1€) hadden betaald. Het was al best laat toen we terug kwamen en ik ben dus maar gelijk op bed gegaan.

Vandaag was een rustige dag, Jakob en Carolina zijn vanochtend al op weg gegaan naar Kumasi, wat ongeveer 5 uur rijden is met de bus. Nadat zij weg zijn gegaan met ik met Victoria met de tro-tro naar de Ghanese market gegaan. Deze tro-tro was ook weer wat mee aan de hand want we werden door de politie van de weg gehaald, wat geen probleem was voor ons uiteindelijk waardoor we het laatste stuk maar hebben gelopen. Deze markt was echt te gek, 1 groot gekkenhuis met op de begane grond alleen maar food-winkeltjes met verse producten, op de tweede verdieping alle soorten koekjes, snoepjes en cosmetica en op de derde verdieping allerlei kleding. Leuke aan deze markt is dat er een school is speciaal voor de kinderen van de vrouwen welke op de markt werken. Daarnaast is er ook nog een speciaal ingebouwd ziekenhuis, goed geregeld dus! Met een aantal boodschappen voor de lunch, welke Vic nu aan het maken is, zijn we terug gelopen naar huis, wat ongeveer 20 minuten lopen was door de hitte, want ook al is het hier totaal bewolkt , je verbrandt je nog wel en zonder je zweetdoek ben je helemaal verloren.

Morgen zal ik, mits mijn bagage aankomt, door naar Kumasi om de stage echt te gaan beginnen.

Hopelijk zijn jullie nu weer een beetje op de hoogte en kunnen jullie gerust zijn dat het goed gaat ondanks de tegenslagen met de vluchten, er wordt erg goed voor me gezorgd en hopelijk ben ik vanaf morgen in Kumasi, mijn verblijfplaats voor de komende maanden. Zoals ik het begrijp moet dat net zo'n leuk gekkenhuis zijn als hier Accra!

Reporting from Accra in Ghana, this was Sander voor sanderbijlsma.waarbenjij.nu !

• 15 April 2015 - 14:55

Nellie Deelstra:

Hoi Sander,

Fijn dat je goed bent aangekomen en dat de eerste indrukken positief zijn.
    Wat kan jij leuk vertellen.

Ik kijk al weer uit naar het volgende verhaal.

Groetjes,
    Nellie

• 15 April 2015 - 18:21

Anky & Jan & Marije:

He Sander, we zullen maar rekenen dat alle begin moeilijk is. Je hebt bewezen dat je jezelf heel goed kunt redden in dit soort situaties! Hopelijk gaat het verder allemaal goed en daar hebben we alle vertrouwen in.
    Goede reis naar Kumasi waar het avontuur verder gaat. Tot je volgende blog.
    Dikke kus, pap, mam & Marije.

• 16 April 2015 - 08:37

Sanne Kentie:

hee Sander! Wat gaaf dat je dit doet!!! Beetje jammer dat je bagage er niet is maar dat komt vast goed!
    Zo te lezen heb je het al erg naar je zin! Geniet er lekker van en ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal.. Liefs x Sanne

• 17 April 2015 - 13:07

Hiekie Van Eyck (ex Collega Van Je Moeder):

hoi Sander

het weekend voor je vertrek was ik met je moeder en 5 andere oud collega's naar Duitsland, en hebben een leuk weekend gehad, leuk om elkaar weer eens te zien. En dus wist ik dat je maandag zou vertrekken, maar zoals ik gelezen heb met veel voetangels en klemmen. Maar gelukkig op je eindbestemming gekomen. Stoer dat je daar helemaal naar toe bent gegaan en wil je veel succes en geluk wensen voor de komende 4 maanden. Ik zal je volgen op deze site en vind het leuk om te lezen over je belevenissen.
    groet hiekie van eyck